Inomhusmiljö i bostad
Har du problem med ventilation, temperatur, drag, skadedjur, fukt, mögel eller buller i din bostad? Anmäl problemet till avdelningen för miljö och hälsoskydd.
Inomhusmiljön har stor betydelse för hur vi mår och det är flera faktorer som samverkar för att bidra till en god inomhusmiljö. I de flesta fall är det fastighetsägaren som är ansvarig för att åtgärda brister i inomhusmiljön. Ta kontakt med din fastighetsägare om du upplever problem i inomhusmiljön. Du som bor i en bostadsrättsförening kontaktar föreningens styrelse.
Om du inte får hjälp kan du vända dig till avdelningen för miljö- och hälsoskydd som kan kräva utredning och eventuell åtgärd. För att vi ska kunna handlägga ditt klagomål behöver den störning du upplever vara pågående eller återkommande. Vi handlägger inte klagomål som gäller störningar som har pågått tidigare men upphört.
När din anmälan är komplett skickar avdelningen för miljö- och hälsoskydd den till fastighetsägaren eller verksamhetsutövaren. De får sedan bemöta uppgifterna. Du får en kopia på brevet där det står till vilket datum den ansvarige har på sig att svara oss.
Alla inkomna uppgifter, även dina kontaktuppgifter, registreras i vårt datasystem och blir en allmän handling. Detta innebär att uppgifterna är offentliga och alla har rätt att ta del av dem. Om du vill göra en anmälan anonymt har du rätt till det. Av utredningsskäl kan det dock vara mycket svårt för oss att utreda eftersom vi måste kunna kontakta dig för att undersöka störningen på plats.
Vid befogade klagomål tar vi ut en avgift för vår handläggningstid. Avgiften betalas av den som orsakat störningen.