Synpunkter och klagomål på förskola
Har du synpunkter eller klagomål som gäller en förskola? Då vill vi att du berättar det för oss! Nedan kan du se hur du går till väga för att framföra synpunkter och klagomål som gäller en förskola.
Rutinen för att framföra synpunkter och klagomål är lite olika, beroende på om det gäller en kommunal eller fristående förskola.
Om ditt barn på en kommunal förskola
Då ska du följa nedanstående steg.
1. Vänd dig i första hand till förskolan
Om du har synpunkter på händelser eller upplever brister på förskolan kontaktar du i första hand närmast berörd personal. Är du inte nöjd med det svar du får kontaktar du rektor.
2. Vänd dig i andra hand till kommunen
Om du inte är nöjd efter att rektor hanterat ditt klagomål kan du vända dig till utbildningskontoret i Sollentuna kommun. Du kan också vända dig hit om du har klagomål som du inte kan ta med rektorn.
Så här lämnar du klagomål till kommunen
Om ditt klagomål innehåller känsliga personuppgifter ska du helst lämna klagomålet via kommunens system för säkra meddelanden till: utbildningsnamnden@sollentuna.se.
Det går också bra att skicka ditt klagomål via post till: Sollentuna kommun, Utbildningskontoret, 191 86 Sollentuna.
Om du har frågor, synpunkter eller klagomål som inte innehåller känsliga personuppgifter kan du lämna dessa via kommunens e-tjänst.
3. Vänd dig i tredje hand till Skolinspektionen
Om du inte är nöjd med utbildningskontorets hantering av ditt klagomål och om du anser att det fortfarande finns brister på skolan kan du kontakta Skolinspektionen. Skolinspektionen är tillsynsmyndighet för alla skolor.
Om ditt barn går på en fristående förskola
1. Vänd dig i första hand till förskolan
Kontakta i första hand personal på förskolan när du har synpunkter på händelser och brister på förskolan. Är du inte nöjd med det svar du får kontaktar du rektor.
2. Vänd dig i andra hand till huvudmannen
När det gäller fristående förskolor är det den som driver förskolan som är huvudman. Det kan vara till exempel ett aktiebolag eller en ideell förening. Huvudmannen har ansvar för att förskolan följer de bestämmelser som finns. Du kan söka information om hur du lämnar klagomål på förskolans eller huvudmannens webbplats.
3. Vänd dig i tredje hand till kommunen
Om du inte är nöjd med huvudmannens hantering av ditt klagomål och om du anser att det fortfarande finns brister på förskolan kan du kontakta utbildningskontoret i Sollentuna kommun via kontaktcenter. Sollentuna kommun är tillsynsmyndighet för alla fristående förskolor i kommunen.
-
Kontaktcenter
Om du lämnar känsliga personuppgifter via e-post ska du helst lämna dessa via kommunens system för säkra meddelanden. Säkra meddelanden för känslig information till och från kommunen.
Klagomål om kränkande behandling
Om ditt klagomål handlar om att ditt barn har utsatts för kränkande behandling ska du istället anmäla till Skolinspektionen. Skolinspektionen har tillsyn över fristående förskolor när det gäller kränkande behandling.
Så behandlar vi dina personuppgifter
Alla inkomna uppgifter blir allmänna handlingar och kan komma att lämnas ut om uppgifterna inte omfattas av sekretess. Även personuppgifter kan lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen.
Du kan vara anonym
Du får självklart vara anonym när du lämnar en synpunkt eller klagomål. Om du vill ha ett svar från oss eller om du tror att vi kan vilja komma i kontakt med dig, behöver du dock lämna dina kontaktuppgifter.