Till navigation Till innehåll (s)

Synpunkter och klagomål på förskola

Har du synpunkter eller klagomål som gäller en förskola? Då vill vi att du berättar det för oss! Rutinen är lite olika, beroende på om det gäller en kommunal eller fristående förskola.

Om ditt barn på en kommunal förskola

Då ska du följa nedanstående steg.

1. Vänd dig i första hand till förskolan

Börja med att prata med förskolan, i första hand med närmast förskollärare eller annan berörd personal. Är du inte nöjd med det svar du får kontaktar du rektor. Rektorn ansvarar för att barnen får stöd om de behöver det. Rektorn är också chef för förskollärarna och annan personal på skolan.

2. Vänd dig i andra hand till kommunen

Om du inte är nöjd efter att rektor hanterat ditt klagomål kan du vända dig till utbildningskontoret i Sollentuna kommun. Du kan också vända dig hit om du har klagomål som du inte kan ta med rektorn.

Så här lämnar du klagomål till kommunen

Om ditt klagomål innehåller känsliga personuppgifter ska du helst lämna klagomålet via kommunens system för säkra meddelanden till: utbildningsnamnden@sollentuna.se.

Säkra meddelanden

Om du har frågor, synpunkter eller klagomål som inte innehåller känsliga personuppgifter kan du lämna dessa via kommunens e-tjänst.

Synpunkter och klagomål

Det går också bra att skicka ditt klagomål via post till: Sollentuna kommun, Utbildningskontoret, 191 86 Sollentuna.

3. Vänd dig i tredje hand till Skolinspektionen

Om du inte är nöjd med utbildningskontorets hantering av ditt klagomål och om du anser att det fortfarande finns brister på skolan kan du kontakta Skolinspektionen. Skolinspektionen är tillsynsmyndighet för alla skolor.

Skolinspektionen

Om ditt barn går på en fristående förskola

1.  Vänd dig i första hand till förskolan

Börja med att prata med förskolan, i första hand med närmast förskollärare eller annan berörd personal. Är du inte nöjd med det svar du får kontaktar du rektor. Rektorn ansvarar för att barnen får stöd om de behöver det. Rektorn är också chef för förskollärarna och annan personal på skolan.

2. Vänd dig i andra hand till huvudmannen

Om du inte är nöjd efter att rektor hanterat ditt klagomål kan du vända dig till huvudmannen för förskolan. Huvudmannen har ansvar för att förskolan följer de bestämmelser som finns.

När det gäller fristående förskolor är det den som driver förskolan som är huvudman. Det kan vara till exempel ett aktiebolag eller en ideell förening. Du kan söka information om hur du lämnar klagomål på förskolans eller huvudmannens webbplats.

3. Vänd dig i tredje hand till kommunen

Om du inte är nöjd med huvudmannens hantering av ditt klagomål och om du anser att det fortfarande finns brister på förskolan kan du kontakta utbildningskontoret i Sollentuna kommun. Sollentuna kommun är tillsynsmyndighet för alla fristående förskolor i kommunen.

Observera att om ditt klagomål handlar om att ditt barn har utsatts för kränkande behandling ska du istället anmäla det till Skolinspektionen. Skolinspektionen har tillsyn över fristående förskolor när det gäller kränkande behandling.

Så här lämnar du klagomål till kommunen

Om du lämnar känsliga personuppgifter via e-post ska du lämna dessa via kommunens system för säkra meddelanden till: utbildningsnamnden@sollentuna.se

Säkra meddelanden

Om du har frågor eller klagomål som inte innehåller känsliga personuppgifter kan du lämna dessa via kommunens e-tjänst eller via kontaktcenter.

Synpunkter och klagomål

Det går också bra att skicka ditt klagomål via post till: Sollentuna kommun, Utbildningskontoret, 191 86 Sollentuna.

Så behandlar vi dina personuppgifter

Alla inkomna uppgifter blir allmänna handlingar och kan komma att lämnas ut om uppgifterna inte omfattas av sekretess. Även personuppgifter kan lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen.

Du kan vara anonym

Du får självklart vara anonym när du lämnar en synpunkt eller klagomål. Om du vill ha ett svar från oss eller om du tror att vi kan vilja komma i kontakt med dig, behöver du dock lämna dina kontaktuppgifter.

Mer läsning för dig