
Företagarna fortsatt nöjda med Sollentuna kommun
Nu är resultatet från 2024 års undersökning av företagsklimatet här. Undersökningen visar att företagen i Sollentuna ger fortsatt högt betyg till kommunen.
Varje år undersöker Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Stockholm Business Alliance (SBA) kommuners företagsklimat och hur företagare tycker att landets kommuner sköter sin myndighetsutövning gentemot näringslivet.
Högst betyg i Sollentuna kommun får brandskydd på NKI 82, följt av livsmedelskontroll på NKI 81 och serveringstillstånd samt bygglov på NKI 71. Det innebär att företag som sökt tillstånd eller hjälp om följande frågor varit nöjda med det stöd de fått.
Nöjd Kund-Index (NKI) har minskat något från föregående års historiska nivå 79 till 77, vilket placerar Sollentuna högre än rikssnittet. Gränsen för att räknas som högt går vid 70.
- Vi jobbar aktivt med företagsklimatet i Sollentuna, det är en prioriterad fråga för oss. Därför är det glädjande att se att vi ligger kvar på en mycket hög nivå. Självklart ska vi titta på de områden som backat något, om det finns naturliga förklaringar eller om vi behöver rätta till något. Vi strävar alltid efter att bli ännu bättre och ge våra företagare bästa möjliga service, säger Jonas Riedel (C) kommunalråd.
- Det känns roligt att så många är nöjda med vår myndighetsutövning. Vi gör just nu stora satsningar på service, bland annat med vår interna satsning Servicekraft Sollentuna som är en gemensam utbildning för tjänstemän och förtroendevalda. Målet är att vi framåt ska bli ännu bättre för på att ge företagen rätt stöd, service och bemötande och få samsyn kring varför företagsklimatet är viktigt för kommunen som helhet, säger Fredrik Lind, näringslivschef på Sollentuna kommun.
Kommande insatser för att förbättra företagsklimatet
Under 2025 kommer Sollentuna kommun genomföra flera insatser för att utveckla företagsklimatet. Till detta hör bland annat en serviceinriktade myndighetsutövningsworkshops för tjänstepersoner som arbetar med lov, tillstånd, kontroll och tillsyn mot företag. Det kommer även genomföras företagsbesök för tjänstepersoner som arbetar med lov, tillstånd, kontroll och tillsyn. Syftet är att få feedback kring hur man trivs som företagare i kommunen samt hur man upplever kontakten med kommunen.
Så genomförs undersökningen av företagsklimatet
Varje år undersöks kommunernas företagsklimat, genomförd av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) och Stockholm Business Alliance (SBA), kring hur företagare tycker att Sveriges kommuner sköter sin myndighetsutövning gentemot näringslivet.
Undersökningen bygger på företagens upplevelser av kontakten med kommunen inom brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll och serveringstillstånd. Nöjd Kund-Index (NKI) redovisar med en skala från 0 till 100 för varje myndighetsområde.
Lokala företagare som under året haft kontakt med kommunen får bedöma myndighetsområdena utifrån ett antal serviceområden: information, tillgänglighet, kompetens, bemötande, rättssäkerhet och effektivitet. Sedan några år tillbaka mäts också nöjdheten med kommunernas upphandling, som redovisas i ett eget index; Nöjd Upphandlings-Index (NUI)
Läs mer om undersökningen hos Sveriges kommuner och regioner (SKR)