Digitala inköp
Digitala inköp innebär att du som inte kan göra dina inköp av mat och apoteksvaror själv får hjälp med det. Du väljer själv vilken leverantör du vill handla hos. Digitala inköp är en behovsprövad insats som du behöver ansöka om.
Så här fungerar det
Du kan använda digitala inköp vid köp av mat. Du väljer själv vilken leverantör som du vill handla hos. Vid digitala inköp är du delaktig i samtliga moment. Du kan själv se bilder på varorna och peka ut det du önskar. Digitala inköp innebär en bättre överblick av kostnaden för inköpet då slutsumman syns innan beställningen skickas iväg.
Det här behöver du
För att digitala inköp ska vara möjligt att utföra behöver du ha en e-postadress och ett konto hos det företag som levererar varorna. Hemtjänstföretaget som hjälper dig eller föreningen Seniornet Sollentuna kan hjälpa till att skapa en e-postadress eller starta ett konto.
Digitala inköp är en behovsprövad insats som du behöver ansöka om.
Frågor och svar
Behöver jag ha tillgång till internet eller annan teknik?
Det behöver du inte. Hemtjänstpersonalen har med sig en surfplatta
För att kunna handla digitalt behöver du en e-postadress och ett konto hos den leverantör som du valt att handla hos. Vissa leverantörer kräver även att du har ett bank-id. Ett bank-id måste knytas till en egen mobil/surfplatta/dator.
Vem hjälper mig att beställa?
Du bestämmer själv vilka varor du vill handla och hemtjänstpersonalen hjälper till att lägga beställningen hos den leverantör som du själv har valt att handla hos.
Vem hjälper mig att packa upp varorna?
Om du behöver hjälp att packa upp varor hjälper hemtjänstpersonalen dig.
Länkar till stöd
Bara du är du – Betalningshjälpen (betalningshjalpen.se)
Tips för att handla och betala digitalt på internet via pts.se ( Post- och telestyrelsen)