Trygghetslarm
Du som oroar dig för att till exempel ramla eller som har en ökad risk att drabbas av akut sjukdom kan ansöka om trygghetslarm. Trygghetslarm är en behovsprövad insats och som utreds av en biståndshandläggare.
Vad är ett trygghetslarm?
Trygghetslarm är en tjänst som gör det möjligt för dig att komma i kontakt med omsorgspersonal vid oförutsedda situationer. Trygghetslarm är till för att skapa trygghet för dig och dina anhöriga.
Trygghetslarmet är en högtalartelefon som kopplas in i din bostad med en tillhörande larmknapp som du hänger runt halsen eller bär runt handleden.
Trygghetslarmet är kopplat till Anooni som är bemannade dygnet runt. När du larmar kontaktar Anooni din hemtjänst för att se om du har inplanerade besök, annars åker de ut till dig inom 30 minuter.
Du ska använda trygghetslarmet vid oförutsedda hjälpbehov, exempelvis om du har ramlat. För sjukvårdsupplysning ringer du istället 1177. Om situationen är livshotande ska du alltid ringa 112.
Ansök om trygghetslarm
Så ansöker du om trygghetslarm
Så går installationen till
En tekniker från kommunens leverantör av trygghetslarm (Anooni) kommer hem till dig på avtalad tid och installerar trygghetslarmet.
Teknikerna kommer i samband med installationen att ge dig en informationsbroschyr samt berätta för dig hur trygghetslarmet fungerar.
Nattpatrullen
Du som har ett biståndsbeslut eller trygghetslarm kan få hjälp på natten. Mellan kl.23.00 och 07.00 är det Anooni Cares nattpatrull som åker ut till dig, oavsett vilket hemtjänstföretag du har på dagen.
Vem får besök av nattpatrullen?
Du som bor hemma och har behov av personlig omvårdnad på natten. Nattpatrullen är en biståndsbedömd verksamhet och kräver beslut från vård- och omsorgskontoret. Kontakta den biståndshandläggare som ansvarar för den dag i månaden då du är född.
Kontaktuppgifter
Anooni når du via telefon 08 -518 177 50 eller sollentuna@anooni.com
Digitalt lås
Alla som får trygghetslarm beviljat får ett digitalt lås monterat på sin dörr.
Digitala lås för dig med trygghetslarm eller hemtjänst.
Avgifter
Du betalar en fast månadsavgift på 248 kr i månaden oavsett hur många gånger du använder trygghetslarmet.
Du behöver lämna ifrån dig extranycklar
För att larminstallationen ska kunna utföras krävs en uppsättning med nycklar och eventuell portkod och tagg till din bostad. Är du även i behov av hjälp på natten behöver du lämna ifrån dig ytterligare en tagg.
Du behöver lämna ifrån dig en nyckeluppsättning till Anooni Care som bedriver natt- och larmpatrullen
När nycklarna lämnas ska en nyckelkvittens skrivas på.
Du behöver inte ha någon särskild teknik hemma
Den teknik som Sollentuna kommun använder går trådlöst via GSM-nätet. Därför behöver du inget särskilt telefon- eller bredbandsabonnemang.
Provlarm
Det görs regelbundet automatiska tester från din larmstation till larmcentralen. Leverantören rekommenderar även att du provlarmar en gång i månaden för att se att tekniken fungerar som den ska. Skulle något vara fel kommer en tekniker från Anooni att kontakta dig.
Återlämning
Om du inte längre har behov av ditt trygghetslarm kontaktar du din biståndshandläggare. Du blir sedan kontaktad av Anooni som hämtar ditt larm på en överenskommen tid. När du lämnar tillbaka ditt trygghetslarm får du tillbaka dina nycklar.