Till navigation Till innehåll (s)

Färdtjänst

Färdtjänst är kollektivtrafik för dig som på grund av funktionsnedsättning inte kan använda den allmänna kollektivtrafiken. Färdtjänst är en behovsprövad insats som du måste ansöka om att få.

Färdtjänst är till för dig som lever med en funktionsnedsättning som påverkar din möjlighet att resa på egen hand med den allmänna kollektivtrafiken. Färdtjänst är en behovsprövad insats som är reglerad enligt lag. Det är Region Stockholm som ansvarar för Färdtjänsten men din hemkommun som har hand om din ansökan samt utredning.

Färdtjänstkortet gäller endast för resor inom Stockholms Län.

Vem kan ansöka om färdtjänst?

För att kunna ansöka om färdtjänst behöver du ha stora svårigheter att resa med kollektivtrafiken eller att förflytta dig på egen hand. Du behöver ha en funktionsnedsättning som varar i 3 månader eller längre. Du behöver även vara folkbokförd i Sollentuna Kommun.

Så här ansöker du om färdtjänst

1. Läkarintyg

Kontakta din vårdcentral eller annan vårdinrättning som kan skriva ut ett läkarintyg som beskriver dina svårigheter. Läkarintyget får inte vara äldre än 3 månader vid ansökningstillfället.

Skicka läkarintyget till

Sollentuna Kommun
Kontaktcenter
191 86 Sollentuna

Det går även bra att lämna in läkarintyget till kontaktcenter. Du hittar dem på entréplanet i Turebergshuset. 

2. Ansökningsblankett

Ansökningsblanketten kan du hämta hos kontaktcenter eller få hemskickad via post eller mejl. Du hittar även ansökningsblanketten på Region Stockholms hemsida.

Blanketter för färdtjänst inom Region Stockholm

3. Utredning

När Kontaktcenter har tagit emot alla dokument (läkarintyg samt ansökan) så bokar de en utredning. Utredningen sker på kommunhuset den bokade tiden. Det är viktigt att utredaren träffar dig som ansöker. Det gäller även barn under 18 år.

Glöm inte att ta med dig ett foto för ditt färdtjänstkort.

4. Beslut

Efter utredningen så skickas alla dokument till Region Stockholm. Det är de som fattar beslut om färdtjänst. Beslutet kommer hem med posten. Om du får ett Ja så kommer även information om hur du beställer resor och vad det kostar. Om du får ett Nej så kommer information om hur du överklagar beslutet.
Handläggningstiden hos Region Stockholm kan variera efter säsong och är inget som kommunen kan påverka.

Om du bor på ett särskilt boende för äldre så kan du kontakta sjuksköterskan på boendet som då har hand om utredningen.
Om du har frågor om din ansökningsprocess kan du höra av dig till kontaktcenter.

Ansöka på nytt

Färdtjänst beviljas ofta för en viss tidsperiod och du kan behöva ansöka på nytt om behovet kvarstår när beslutet går ut. Då behöver du ett nytt läkarintyg som inte är äldre än tre månader och följa instruktioner i ”Så här ansöker du om Färdtjänst”

Ändring av färdtjänstbeslut 

Har du redan ett giltigt färdtjänstkort men dina behov har ändrats?
Du kanske behöver ledsagning eller specialfordon, då ansöker du direkt hos Färdtjänst för att göra en ändring av ditt beslut.

Övrig information

Om du har övriga frågor som vad en resa kostar, hur den ska betalas eller hur du beställer resor så hittar du all information på regionens egen hemsida.

Kontakta Färdtjänst kundservice på 08 720 80 80. De har öppet helgfria vardagar mellan klockan 7 och 20 eller besök deras hemsida:

Färdtjänst Region Stockholm

Mer läsning för dig