Sydlig entré vid Häggviks station
Projektering pågår med sikte på att kunna öppna en sydlig entré till Häggviks station.
2021 tecknades ett avtal om finansiering och genomförande av en sydlig entré till Häggviks station mellan Sollentuna kommun, SEOM, Trafikverket samt trafikförvaltningen inom Region Stockholm.
Trafikverket om Häggviks station, sydlig entré
Den nya stationsentrén innebär att närheten till kollektivtrafik förstärks för de framtida invånarna i Södra Häggvik. Men också att många befintliga Sollentunabor får närmare till tåget. Ett exempel är de cirka 2000 invånare som bor i Skälby.
Efter utbyggnaden kommer tillgängligheten till kollektivtrafik att förbättras avsevärt. Funktionen blir grundläggande för all övrig utveckling av Södra Häggvik vilket gör projektet särskilt prioriterat.
Trafikverket gör ny upphandling för pendeltågsentrén - planerad öppning 2027
Efter att ha avbrutet upphandlingen under våren 2024 går Trafikverket under hösten 2024 ut med en ny upphandling när det gäller bygget av den sydliga pendeltågsentrén vid Häggviks station i Sollentuna.
Planen är att ha en entreprenör på plats vi årsskiftet 2024/2025 och att kunna börja bygga under våren 2025. Byggtiden beräknas till cirka två år vilket innebär att den nya stationsdelen kan öppnas under sommaren 2027.
Södra Häggvik växer just nu med nya bostäder, service och handel. En ny entré till pendeltåget är en viktig förutsättning för den fortsatta utvecklingen av stadsdelen Södra Häggvik.
Ersättningsbussar under delar av ombyggnadstiden
Under ett par perioder när Trafikverket bygger den nya stationsentrén kommer pendeltågstrafiken att behöva stängas av. Tid för avstängningarna uppskattas till cirka fyra veckor under sommaren när trafiken är mindre. Bussar kommer under dessa perioder att ersätta trafiken förbi Häggvik station. Mer information kommer.
Gång- och cykeltunnel stängs av
Även gång- och cykeltunneln vid den kommande stationen kommer under en period av byggtiden att vara avstängd.
Från Trafikverkets arbetsmaterial på hur entrén planeras. Arkitekt Gottlieb Paludan Architects.
Från stationsentrén (röd markering) planeras en lång ramp mellan spåren upp till plattformen.