Synpunkter och klagomål
Har du synpunkter eller klagomål som gäller en skola? Då vill vi att du berättar det för oss! Rutinen är lite olika, beroende på om det gäller en kommunal eller fristående skola.
1. Vänd dig i första hand till skolan
Börja med att prata med skolan, i första hand med närmaste lärare eller annan berörd personal. Är du inte nöjd med det svar du får kontaktar du rektor. Rektorn ansvarar för att eleverna får stöd om de behöver det. Rektorn är också chef för lärarna och annan personal på skolan.
2. Vänd dig i andra hand till kommunen
Om du inte är nöjd efter att rektorn hanterat ditt klagomål kan du vända dig till utbildningskontoret i Sollentuna kommun. Du kan också vända dig hit om du har klagomål som du inte kan ta med rektorn.
Så här lämnar du klagomål till kommunen
Om ditt klagomål innehåller känsliga personuppgifter ska du helst lämna klagomålet via kommunens system för säkra meddelanden till utbildningsnamnden@sollentuna.se
Om du har frågor, synpunkter eller klagomål som inte innehåller känsliga personuppgifter kan du lämna dessa via kommunens e-tjänst eller via kontaktcenter.
Det går också bra att skicka ditt klagomål via post till: Sollentuna kommun, Utbildningskontoret, 191 86 Sollentuna.
3. Vänd dig i tredje hand till Skolinspektionen
Om du inte är nöjd med kommunens hantering av ditt klagomål och om du anser att det fortfarande finns brister på skolan kan du kontakta Skolinspektionen. Skolinspektionen är tillsynsmyndighet för alla skolor.
Så behandlar vi dina personuppgifter
Alla inkomna uppgifter blir allmänna handlingar och kan komma att lämnas ut om uppgifterna inte omfattas av sekretess. Även personuppgifter kan lämnas ut i enlighet med offentlighetsprincipen.
Vill du vara anonym?
Du får självklart vara anonym när du lämnar en synpunkt eller klagomål. Om du vill ha ett svar från oss eller om du tror att vi kan vilja komma i kontakt med dig, behöver du dock lämna dina kontaktuppgifter.