Till navigation Till innehåll (s)

Våra elever lär sig språk på många olika sätt

På CIFS arbetar 70 modersmålslärare och studiehandledare som undervisar cirka 2000 elever i 54 språk i Sollentuna.

För oss är det viktigt att stimulera elevernas nyfikenhet. Språkinlärningen kan ske på många olika sätt. Ett sätt är skapa digitala berättelser med text, ljud, bild, film och länkar kan utveckla undervisning och lärande. De yngre elever kan göra ritningar, collage och bildberättelser på papper som du sedan fotograferar. Äldre elever kan göra texter med bild, ljud, video och webblänkar. Några av våra lärare arbetar med utbyte mellan elever i Sollentuna och andra länder för att främja språkutvecklingen hos eleverna.

Vi vill presentera Nomun från Mongoliet - en av våra 70 modersmålslärare.  Innan han flyttade till Sverige arbetade han som lärare i Mongoliet. Tillsammans med sina tidigare kollegor där sker nu ett utbyte mellan elever i Sollentuna och Mongoliet. Resultatet är att flera högstadieungdomar som bor i Mongoliet ibland deltar i Nomuns undervisning via Goole Meet. Han inleder lektionerna med att ge 10 fria minuter till eleverna, så att de småpratar med varandra om vad de vill. Under den här tiden lämnar han klassrummet för att låta dem tala i fred. Sedan kommer han tillbaka och undervisningen påbörjas.   Enligt Nomun har detta gjort att intresset för modersmålsundervisningen har ökat och att ungdomarna har blivit vänner och kommunicerar med varandra även utanför lektionstiden. Det har också gjort att eleverna hjälper varandra med språket. De elever som bor i Mongoliet hjälper eleverna i Sverige att förbättra sina kunskaper om det mongoliska språket. Och de som bor i Sverige hjälper de i Mongoliet att förbättra sin engelska. En annan fördel är att Nomun får idéer och material från lärarna i Mongoliet om till exempel hur man kan undervisa svåra grammatiska moment.