Till navigation Till innehåll (s)
-

Strawbees - Djur och växter

I detta projekt får barnen arbeta med Strawbees, ett kreativt byggmaterial som låter dem konstruera och designa egna skapelser. Genom att kombinera enkla delar kan de bygga allt från enkla strukturer till rörliga modeller.

Djur och växter

Under detta pass ska eleverna utifrån instruktioner bygga olika djur och växter med Strawbees. De får även utifrån ett färdigt material rita och utifrån korta frågeställningar diskutera kring deras konstruktioner med sina kompisar. 

Detta ger eleverna en hands-on erfarenhet i problemlösning, teknisk kreativitet och samarbete, samtidigt som de utforskar grundläggande principer inom teknik och ingenjörskonst.

Barnen kommer att: 
  • Undersöka vilka djur som lever i olika vatten.  
  • Rita ett vattendjur, ett djur med ett skal och en blomma.
  • Undersöka om det finns mer land eller vatten på jorden.
  • Bygga olika djur och växter.
  • Undersöka en blommas olika delar.
  • Presentera och dokumentera den lösning som de har byggt.
Material och tidsåtgång

Material: Strawbees, iPad, arbetshäfte, penna och papper. 

Tidsåtgång: 2,5 timme på Makerzone samt efterarbete utifrån egen plan. 

Arbete inför besöket

Innan besöket kan du som lärare visa filmen om Makerzone så att barnen vet hur det ser ut här. 

Film om Makerzone

Om det finns möjlighet - ta med några olika blommor att titta närmare på. 

Besöket på Makerzone

Samling för presentation.
Repetition av uppdraget som de ska arbeta med på Makerzone.
Genomgång av arbetsuppgiften.
Konstruktion, testning och möjlighet att förbättra bygget.
Vi återsamlas och delar erfarenheter.
Avslut genom samling för reflektioner och utvärdering.


Arbete efter besöket

Fortsätt att arbeta med hållbarhet på förskolan:

  • Arbeta med växter och djur utifrån olika perspektiv (filma med StopMotion, iMovie)
Läroplansmål (Lpfö18)
2.2 OMSORG, UTVECKLING OCH LÄRANDE

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla.

Självständighet och tillit till sin egen förmåga, nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära, förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar.

Förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, möns­ter, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta.

Förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.

Förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling.

Förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik.

Förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.