Till navigation Till innehåll (s)
-

Strawbees - Transporter

I detta projekt får barnen arbeta med Strawbees, ett kreativt byggmaterial som låter dem konstruera och designa egna skapelser. Genom att kombinera enkla delar kan de bygga allt från enkla strukturer till rörliga modeller.

Transporter

Under detta pass ska eleverna utifrån instruktioner bygga olika transporter med Strawbees. De får även utifrån ett färdigt material rita och utifrån korta frågeställningar diskutera kring deras konstruktioner med sina kompisar. 

Detta ger eleverna en hands-on erfarenhet i problemlösning, teknisk kreativitet och samarbete, samtidigt som de utforskar grundläggande principer inom teknik och ingenjörskonst.

Barnen kommer att: 
  • Bygga och tita en båt, ett tåg 
  • Undersöka varför båtar kan åka på vattnet och hur de tar sig framåt och vilka olika typer av båtar det finns.
  • Berätta om en plats eleverna åkt till med tåg och varför det är hållbart att åka tåg.
  • Bygga och rita en cykel.
  • Undersöka vilka färdmedel som är bra för miljön. 

Material och tidsåtgång

Material: Strawbees, arbetsbok, iPad, penna och papper. 

Tidsåtgång: 2,5 timme på Makerzone samt efterarbete utifrån egen plan. 

Arbete inför besöket
Innan besöket kan du som lärare visa filmen om Makerzone så att barnen vet hur det ser ut här. 

Film om MakerzoneFörbered barnen genom att prata om olika transporter och om vad hållbarhet är kopplat till transporter. 

Besöket på Makerzone

Samling för presentation.
Repetition av uppdraget som de ska arbeta med på Makerzone.
Genomgång av arbetsuppgiften.
Konstruktion, testning och möjlighet att förbättra bygget.
Vi återsamlas och delar erfarenheter.
Avslut genom samling för reflektioner och utvärdering.


Arbete efter besöket

Fortsätt att arbeta med hållbarhet på förskolan:

  • Programmera Sphero (fokus programmering).
  • Bygga och konstruera med återanvänt material.
  • Arbeta med hållbarhet utifrån olika perspektiv (filma med StopMotion, iMovie)
Läroplansmål (Lpfö18)
2.2 OMSORG, UTVECKLING OCH LÄRANDE

Förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla.

Självständighet och tillit till sin egen förmåga, nyfikenhet, kreativitet och lust att leka och lära, förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar.

Förståelse för rum, tid och form, och grundläggande egenskaper hos mängder, möns­ter, antal, ordning, tal, mätning och förändring, samt att resonera matematiskt om detta.

Förståelse för samband i naturen och för naturens olika kretslopp samt för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra.

Förståelse för hur människors olika val i vardagen kan bidra till en hållbar utveckling.

Förmåga att utforska, beskriva med olika uttrycksformer, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap och teknik.

Förmåga att upptäcka och utforska teknik i vardagen, och förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap.