Tema 12. 7–9 Multimodal redovisning - Skapa en apprototyp
Vi lär oss hur en app fungerar samtidigt som vi förbättrar våra kunskaper och färdigheter i de presentationsverktyg vi dagligen använder i skolan. Prototypen skapar vi i Keynote eller Google Presentationer, och sedan redovisar vi för varandra för att dela våra insikter och idéer.
I detta tema får eleverna fundera kring hur en app fungerar för att fylla sitt syfte för att sedan själva bygga en prototyp av en applikation kopplat till ett aktuellt arbetsområde som klassen arbetar med.
Begrepp, material och tidsåtgång
Begrepp: Applikation, programmering, Internet of Things, skiss, prototyp,
Material: Eleverna kommer att arbeta med presentationsprogrammet på sina iPads/Chromebooks. Elevernas dator/iPad medtages för att kunna dokumentera arbetsprocessen.
Tidsåtgång: Förberedelse innan besök cirka 1 timme och 20 minuter. 3 timmar och 30 minuter på Makerzone samt efterarbete cirka 40 minuter.
Inför besöket
Vad är en app? Låt eleverna i par diskutera och ta reda på svar på följande frågor:
- Vad är en app / applikation
- Vad gör en app bra eller dålig?
- Vad ska er app ha för innehåll (obs! ska vara kopplat till ett arbetsområde i skolan)
- Hur skulle appen kunna fungera?
- Ge er app ett namn
Titta på filmen om hur vi kommer bygga appen på Makerzone. Dela upp eleverna i grupper i par i möjligaste mån. Låt paren börja skissa på en idé på en app som är kopplad till det arbetsområdet ni valt. Dokumentation sker i presentationen Bygg en app som finns i Classroom
Låt eleverna göra en skiss av appens alla sidor som ett storyboard på ett papper. Hur ser appen ut när man öppnar den? Hur ser de olika sidorna ut? För varje knapptryck eleverna skapar måste de länka som en ny sida. Tänk igenom vilka knapptryck som ska leda till vilka sidor och hur ni vill att appen ska se ut.
Länk till storyboard som man kan skriva ut och sedan ta med till Makerzone:
StoryboardKommunala skolor: Be eleverna gå med i det Classroom som ni ska använda. Om vi har fått rätt namn på lärarna som ska komma har de blivit inbjudna till rätt Classroom. Annars har kontaktperson fått det. Hör av er om ni saknar Classroom. Där finns det material som ni ska använda till förarbete, instruktioner som kan behövas under dagen och efterarbete.
Friskolor: Efter besöket kommer eleverna att arbeta vidare i presentationen. Allt elevarbete i presentationerna delas Makerzone, makerzone@edu.sollentuna.se för återkoppling och feedback.
Tips till dig som pedagog
För att få större inblick i varför appdesign kan vara en bra kunskap kan du se denna film som visar hur man arbetar på Shanghai business school med appdesign.
Besöket på Makerzone
Arbetsgång på Makerzone:
- Samling för presentation.
- Genomgång av arbetsuppgiften, att skapa en app.
- Eleverna får kort presentera sina idéer.
- Förfina skissen med med att tänka vidare kring layout och funktionerna ni önskar.
- Visa skissen för pedagoger på Makerzone.
- Bygg appen i Keynote /Google
- Dokumentera ert arbete i presentationen Bygg en app.
- Vi återsamlas att presentera apparna för varandra och ge feedback.
- Avslut genom samling för reflektioner och utvärdering.
Arbete efter besöket
Arbeta färdigt med appen och låt alla elever redovisa sin app.
Kommunala skolor: Alla elevernas arbeten lämnas in i Classroom så att både undervisande lärare samt Makerzone kan ta del av elevernas arbete.
Friskolor: Dela sen elevernas presentation när den är färdig med Makerzone mail för feedback och återkoppling.
Kontakt
-
Makerzone
Ur läroplanen
Övergripande mål och riktlinjer
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
- kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt, kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
Läraren ska
- Ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel,
- samverka med andra lärare i arbetet för att nå utbildningsmålen.
Eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga
- Kommunicera med bilder för att uttrycka budskap (Bl).
- Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material (Bl).
- Undersöka och presentera olika ämnesområden med bilder (Bl).
- Söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet (Sh).
- Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar (Tk).
- Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer (Tk).
Centralt innehåll som berörs åk 7–9
Kunskapskrav för nivå E åk 7-9