14. 4-9 - Skapa din egen faktafilm
Låt eleverna arbeta kreativt med att skapa film kring ett aktuellt ämnesområde. Vi arbetar med filmteknik, upphovsrätt och diskuterar källkritik.
Utifrån gruppens behov skräddarsys arbetet med filmskapande med ett innehåll som är aktuellt för undervisning och ämne för eleverna.
Allt sker i samarbete med dig som undervisande pedagog, det kan vara till exempel vara:
- nyhetsrapportering med uppläsning på Engelska
- dikter
- presentation av ett land
- historiska filmer (vi har material kopplat till vikingatid och medeltid)
- sagoberättande
- filmer om olika religionen (vi har en del material kopplat till världsreligionerna)
Vi har möjlighet att filma på olika sätt exempelvis:
- Live action
- Stop motion
- Green screen
- Animering
Begrepp, material och tidsåtgång
Begrepp: Bildutsnitt, perspektiv, tredjedelsregeln, filmmanus, bild- och filmredigering, upphovsrätt, creative commons, texters mottagare och syfte.
Material: Green screen, kamera, film- och bildredigeringsprogram. Elevernas iPads medtages, finns inte iPad så har Makerzone att låna ut.
Tidsåtgång: Förberedelse innan besök cirka 1 timme, 4 timmar på Makerzone samt efterarbete cirka 1 timme. Total tid cirka 6 timmar.
Inför besöket
Aktivitet 1 - Upphovsrätt
Följ Digitala lektioners lektion "får jag använda bilden?". Lektionen handlar om upphovsrätt och hur du lånar bilder lagligt på nätet. Lektionen går att dela till eleverna direkt i Google classroom.Får jag använda bildenArbeta vidare med Internetstiftelsens Digitala lektioner:Hur hittar man bilder som man får låna fritt?
Creative commons är ett licensavtal där den som skapar och vill dela kan göra det med ett enkelt system av licenser, se mer på Creative commons hemsida.
Aktivitet 2 - förbered för filmning
I länkarna nedan hittar du information om hur man skriver dramaturgi, filmmanus, filmandet med snabba klipp och perspektiv samt redigering av film.
Samla ihop material såsom exempelvis faktatexter, texter för att träna olika språk, dikter eller varför inte en sång. Materialet används som underlag för att skapa en valfri multimodal presentationsform.
Aktivitet 3 - manus och gruppindelning
Låt eleverna skriva ett utkast till manus som de har med sig. Beroende på vilken typ av film de gör manus till så ska eleverna delas in i arbetspar eller smågrupper. Se på filmen med förberedelser som finns i Classroom.
Kommunala skolor: Be eleverna gå med i det Classroom som ni ska använda. Om vi har fått rätt namn på lärarna som ska komma har de blivit inbjudna till rätt Classroom. Annars har kontaktperson fått det. Hör av er om ni saknar Classroom. Där finns det material som ni ska använda till förarbete, instruktioner som kan behövas under dagen och efterarbete.
Friskolor: Efter besöket kommer eleverna att arbeta vidare i presentationen. Allt elevarbete i presentationerna delas Makerzone, makerzone@edu.sollentuna.se för återkoppling och feedback.
Besöket på Makerzone
Arbetsgång på Makerzone:
- Samling för presentation
- Genomgång av arbetsuppgiften.
- Arbeta med bild- och filmmanus.
- Fota och filma utifrån manus.
- Redigera foto och film.
- Städ och återställning av material.
- Avslut genom samling för reflektioner och utvärdering.
Efter besöket
Lär dig mer om upphovsrätt genom Digitala lektioners artikel. Låt eleverna läsa och reflektera.Vad är upphovsrätt? Genomför lektionen "Vad skyddar upphovsrätten", som handlar om upphovsrätt; om rättigheter och skyldigheter kopplade till bildanvändning på internet.Vad skyddar upphovsrätten?Gör en mindmap för att samla elevernas erfarenheter och reflektioner efter arbetet med temat i valfritt digitalt verktyg såsom till exempel Mentimeter eller Google.
Kommunala skolor: Alla elevernas arbeten lämnas in i Classroom så att både undervisande lärare samt Makerzone kan ta del av elevernas arbete.
Friskolor: Dela sen elevernas presentation när den är färdig med Makerzone mail för feedback och återkoppling.
Kontakt
-
Makerzone
Ur Läroplanen
Övergripande mål och riktlinjer
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
- Kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt, kan använda såväl digitala som andra verktyg,
- kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande,
- kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga,
- kan använda och ta del av många olika uttrycksformer såsom språk, bild, musik, drama och dans samt har utvecklat kännedom om samhällets kulturutbud.
Läraren ska
- Ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel,
- samverka med andra lärare i arbetet för att nå utbildningsmålen.
Eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga
- Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material (Bd).
- Söka information om samhället från medier, internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet (Sh).
- Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang (Sv).
- Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar (Tk).
- Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer (Tk).
Centralt innehåll åk 4-6 som berörs
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av åk 6
Centralt innehåll åk 7-9 som berörs
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av åk 9