2. F-3 - Bygg en Hållbot
På detta temapass skapar vi en liten lustig robot med hjälp av i huvudsak återvunnet material, en “hållbot”.
Eleverna får använda sin fantasi och i smågrupper genomföra en idégenerering samt därefter bygga och testa sin egen “hållbot”. Vi tränar på att samarbeta, planera och genomföra med fokus på konstruktion och återbruk.
Eleverna får gärna ta med sig eget återvunnet material, se nedan.
Begrepp, material och tidsåtgång
Begrepp: Designprocess, programmering.
Material: Återvunnet material, exempelvis pappersrullar, konservburkar, tetra pak, glasspinnar, kartong, frigolit mm samt batterihållare, motorer, ståltråd och verktyg.
Elevernas vardagsdevice medtages.
Tidsåtgång: Förberedelse innan besök ca 30 minuter, 5 timmar 30 minuter på Makerzone samt efterarbete cirka 40 minuter. Totaltid ca 6 timmar 40 minuter.
Inför besöket
Innan besöket kan du som lärare visa filmen om Makerzone så att eleverna vet hur det ser ut här.
Diskutera i klassen vad en robot är och kan vara, samt hur robotar kan hjälpa oss människor i olika sammanhang. Bestäm ett eller flera syften med de “hållbots” ni ska göra för att på så vis fokusera idégenereringen som ni ska göra på Makerzone.
Diskutera med eleverna om vad det innebär att idègenerera och tänka “utanför boxen”. I detta tema lägger vi stor vikt vid att hitta på och testa. Att kanske inte helt lyckas med sin “hållbot” kan också ses som en framgång - vad har man lärt sig som man kan ta med sig till nästa försök?
Som lite inspiration, visa eleverna filmen om städrobotar:
Kommunala skolor: Be eleverna gå med i det Classroom som ni ska använda. Om vi har fått rätt namn på lärarna som ska komma har de blivit inbjudna till rätt Classroom. Annars har kontaktperson fått det. Hör av er om ni saknar Classroom. Där finns det material som ni ska använda till förarbete, instruktioner som kan behövas under dagen och efterarbete.
Friskolor: Efter besöket kommer eleverna att arbeta vidare i presentationen. Allt elevarbete i presentationerna delas Makerzone för återkoppling och feedback.
Tips till dig som pedagog
För några bra tips att förmedla till eleverna kring idégenerering se filmen:
Besöket på Makerzone
- Samling för presentation och att eleverna får namnskyltar.
- Vi diskuterar vad en robot är.
- Genomgång av arbetsuppgiften, Dokumentation sker genom foto och filmklipp i presentationen Bygg en hållbot – Dokumentation och skriv
- Avslut genom samling för presentation av några exempel samt reflektioner och utvärdering.
Arbete efter besöket
Låt eleverna reflektera över sina erfarenheter när de skapade och kopplade sina Hållbotar Makerzone genom använda presentationen från Makerzone.
Kommunala skolor: Alla elevernas arbeten lämnas in i Classroom så att både undervisande lärare samt Makerzone kan ta del av elevernas arbete.
Friskolor: Dela sen elevernas presentation när den är färdig med Makerzone för feedback och återkoppling.
Kontakt
-
Makerzone
Ur läroplanen
Övergripande mål och riktlinjer
Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola
- Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola.
- Kan lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt och ansvarsfullt sätt, kan använda såväl digitala som andra verktyg och medier för kunskapssökande, informationsbearbetning, problemlösning, skapande, kommunikation och lärande.
- Kan lära, utforska och arbeta både självständigt och tillsammans med andra och känna tillit till sin egen förmåga.
- Har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling.
Läraren ska
- Ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel.
- Samverka med andra lärare i arbetet för att nå utbildningsmålen.
Eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga
- Skapa bilder med digitala och hantverksmässiga tekniker och verktyg samt med olika material (Bd).
- Använda fysikens begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara fysikaliska samband i naturen och samhället (Fy).
- Analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv (Sh).
- Identifiera problem och behov som kan lösas med teknik och utarbeta förslag till lösningar (Tk).
- Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer (Tk).
Centralt innehåll F–3 som berörs
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3