Till navigation Till innehåll (s)
mz

6. 6-8 Designa en blomkruka och programmera en bevattnare

I detta tema får eleverna använda sina kreativa sidor samt sina kunskaper i bild, matematik, teknik och biologi genom att designa och programmera en automatisk bevattnare.

Eleverna ska designa sina egna blomkrukor med en specifik volym i ett CAD-program så att de under dagen på Makerzone kan sätta ett frö till en planta som gynnar de insekter vi behöver för pollineringen.

De ska även designa sina egna automatiserade bevattnare och programmera dem på Micro Bit så att de känner av när jorden i krukan är torr och behöver vatten.

Begrepp, material och tidsåtgång

Begrepp: Algoritm, SARA-modellen (Sekvens – Alternativ – Repetition – Abstraktion), sluten elkrets, 

Material: Dator / iPad (eleverna tar med sina egna) kruka, frö,  jord, änglaben, krokodilklämmor och micro:bit

Tidsåtgång: Förberedelse innan besök ca 2 - 2,5h,  5,5 h på Makerzone samt efterarbete ca 1h. 

Inför besöket

Innan besöket kan du som lärare visa filmen om Makerzone så att eleverna vet hur det ser ut här. 

Makerzone

1. Förklara för eleverna att de ska plantera ett frö och att de behöver en kruka till detta.
2. Visa filmen om fröer och plantering för att repetera växtprocessen samt fotosyntesen.

Från frö till träd

3. Dela in eleverna i arbetspar. Eleverna ska tillsammans rita en skiss på sin design av kruka. När de har gjort en skiss ska de göra en ritning där alla mått finns med. Volymen på krukan får inte överstiga 2,5 dl.

Tips: om eleverna aldrig caddat så rekommenderar vi att formen på krukan är en kub eller en cylinder. Det är dessutom enklast att räkna ut volymen på dessa former.

3. Nu är det dags att rita krukan i cadprogrammet Tinkercad. Du som lärare behöver skapa ett klassrum i Tinkercad så att eleverna kan logga in. Det gör du så här: 

Skapa klassrum i Tinkercad

4. Eleverna skapar sedan sina designs och när alla är klara meddelar du Makerzone detta så de kan börja printa alla krukor så att de är klara när ni kommer hit. Detta behöver ske minst 1 vecka före ert besök. 

5. Se dessa film om viktiga begrepp inom programmering.Viktiga begrepp i programmeringTips: Se även denna video om hur micro:bit fungerar och några exempel på grunder. Du kan behöva öppna länken i ett inkognitofönster om du är på ditt skolkonto. 

Microbit

Tips till dig som pedagog

Kika gärna in på hemsidorna för MakeCode och microbit: MakeCodeMicro:bitHär är en kort film om programmering: Att arbeta med programmering

Här är en film om programmering i samhället: Programmering i samhället

Besöket på Makerzone

  1. Samling för presentation av dagen
  2. Repetition av vad programmering är och viktiga begrepp
  3. Arbete med att skriva kod samt med testtabell.
  4. Avslut genom samling för redovisning, reflektioner och utvärdering.

Arbete efter besöket

Efter besöket kan man med fördel ha en gemensam redovisning så att alla i klassen kan få visa sina krukor. 

Eleverna kan med fördel fortsätta dokumentera hur fröet växer och arbeta vidare kring det.

Kommunala skolor: Alla elevernas arbeten lämnas in i Classroom så att både undervisande lärare samt Makerzone kan ta del av elevernas arbete. 

Friskolor: Dela sen elevernas presentation när den är färdig med Makerzones mail, för feedback och återkoppling.

Ur läroplanen

Övergripande mål och riktlinjer

Skolan ska ansvara för att varje elev efter genomgången grundskola

  • Kan göra och uttrycka medvetna etiska ställningstaganden grundade på kunskaper om mänskliga rättigheter och grundläggande demokratiska värderingar samt personliga erfarenheter.
  • Respekterar andra människors egenvärde.
  • Tar avstånd från att människor utsätts för diskriminering, förtryck och kränkande behandling, samt medverkar till att hjälpa andra människor.
  • Kan leva sig in i och förstå andra människors situation och utvecklar en vilja att handla också med deras bästa för ögonen och visar respekt för och omsorg om såväl närmiljön som miljön i ett vidare perspektiv.

Läraren ska 

  • Ge utrymme för elevens förmåga att själv skapa och använda olika uttrycksmedel.
  • Samverka med andra lärare i arbetet för att nå utbildningsmålen.

Eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga  

  • Använda teknikområdets begrepp och uttrycksformer (Tk).

Centralt innehåll som berörs åk 4-6

Biologi

Fysik

Matematik

Teknik

Kunskapskrav för E i slutet av åk 6

Biologi

Fysik

Matematik

Samhällskunskap

Teknik

 

Centralt innehåll som berörs åk 7-9

Biologi

Fysik

Matematik

Teknik

Kunskapskrav för E i slutet av åk 9

Biologi

Fysik

Matematik

Teknik