Till navigation Till innehåll (s)
naturskolan isvak

Förberedelser för pedagoger inför tema Säker på isen åk 5

När skolan bokar temat Säker på isen ska vissa förberedelser genomföras. Så att vi får en så säker och rolig dag som möjligt.

Elever och vårdnadshavare ska informeras om vad som gäller under dagen och vilken utrustning som behövs. Medföljande pedagoger ska informeras om vad deras roll under dagen kommer att vara.

  • Isdagarna är halvdagar. Tider 9-11.30 eller 12-14.30. (se tider i delat schema för din skola).
  • Ingen möjlighet att äta lunch på plats finns (i och med att klasserna följer tätt inpå varandra).
  • Elever som inte är simkunniga får inte plurra.
  • Elever som inte har överdrags- eller regnkläder får inte plurra.
  • Vädret och isläget avgör upplägget. Skulle vi bedöma att isen är för svag (eller om det inte finns is alls), så kan vi för åk 5 erbjuda ett alternativt tema: Vinterekologi. Eller så ställs dagen in. Tyvärr finns då ingen möjlighet till ombokning.

Sammanfattning av förberedelserna

  • Dela ut skriftlig information till elever, vårdnadshavare och medföljande vuxna.
  • Samla in medgivanden från vårdnadshavare till de elever som vill plurra.
  • Dela upp elever i "bad-par". Plurrande elever behöver en hjälpkompis.
  • Prata om vinterklädsel "lager på lager".
  • Gå igenom packlistan.

Packlista 

Förberedelser för elever

Gå igenom och repetera

  • Var isen är svag. Vass, råk (bred spricka), brygga, bro, udde, avlopp, inlopp, utlopp, sund, grund, vindbrunn (område utan is, svår att se)
  • Vilken utrustning du ska ha när du är på isen
  • Vilken kunskap du behöver

 

Issäkerhetsrådet har en webbsida med mycket matnyttig information. Bland annat finns många bra filmer och youtubeklipp om iskunskap. Titta gärna på någon innan ni kommer.

www.issakerhet.se

 

Efterarbete

Efter dagen på isen kan det vara bra med en gemensam reflektion. Alla reagerar olika, kanske har man erfarenheter från isaktiviteter på olika sätt. För andra är det helt nytt att ha varit ute på en sjöis och man kan behöva ventilera sina nya erfarenheter.

Jobba vidare med iskunskap. Hur förändras isen under vintern och under vårvintern. Vad betyder det för säkerheten? Is av sötvatten, bräckt vatten eller saltvatten. Det passar kanske att göra lite experiment och undersöka hur isen fryser olika.