Fältstudie åk 7 eller 8
Ekologiska samband, biologisk mångfald och så vi mitt i allt. Under dagen får eleverna en introduktion till ekologins begrepp och de gör en fältstudie av ett lokalt ekosystem.
Årskurs: 7 eller 8
Period: höst
Tidsåtgång: cirka 4 timmar
Program för dagen med Naturskolan
Upplägget varierar beroende på plats samt antal medföljande vuxna.
Några av de fokusområden som kan dyka upp under dagen:
- Undersökning av ekosystem
- Använda fältutrustning
- Ekologiska samband
- Samband mellan population och resurser
- Ekologiska begrepp som exempelvis abiotiska och biotiska faktorer
- Rörelselek
Ur läroplanen
Biologi i årskurs 7–9
Natur och miljö
- Lokala och globala ekosystem. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser. Fotosyntes, cellandning, materiens kretslopp och energins flöden.
- Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.
Systematiska undersökningar och granskning av information
- Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Formulering av undersökningsbara frågor, planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med bilder, tabeller, diagram och rapporter.
- Sambandet mellan biologiska undersökningar och utvecklingen av begrepp och förklaringsmodeller. De biologiska förklaringsmodellernas historiska framväxt, användbarhet och föränderlighet.
- Informationssökning, kritisk granskning och användning av information som rör biologi. Argumentation och ställningstaganden i aktuella frågor som rör miljö och hälsa.