Kolets kretslopp åk 7 och 8
Hur kan en kolatom i en banan hamna i ett äpple? Under dagen funderar vi på var vi hittar kolatomer och var de tar vägen vid förbränning. Eleverna får pröva att göra upp eld på ett säkert sätt.
Årskurs: 7 eller 8
Period: höst och vinter
Tidsåtgång: cirka 2 timmar
Möjlighet att avsluta med lunch på plats, tillgång till grillplats finns
Program för dagen med Naturskolan
Upplägget varierar beroende på plats samt antal medföljande vuxna.
Några av de fokusområden som kan dyka upp under dagen:
- Kolets kretslopp
- Hållbar utveckling
- Samband i naturen, ekologi
- Friluftsteknik
Ur läroplanen
Biologi i årskurs 7–9
Natur och miljö
- Lokala och globala ekosystem. Sambanden mellan populationer och tillgängliga resurser. Fotosyntes, cellandning, materiens kretslopp och energins flöden.
- Människans påverkan på naturen lokalt och globalt samt hur man på individ- och samhällsnivå kan främja hållbar utveckling. Betydelsen av biologisk mångfald och ekosystemtjänster.
Kemi i årskurs 7–9
Kemin i naturen, i samhället och i människokroppen
- Materiens uppbyggnad, kretslopp och oförstörbarhet visualiserat med hjälp av partikelmodeller. Grundämnen, molekyl- och jonföreningar samt hur ämnen omvandlas genom kemiska reaktioner. Atomer, elektroner och kärnpartiklar.
- Några kemiska processer i mark, luft och vatten samt deras koppling till frågor om miljö och hälsa, till exempel växthuseffekten, vattenrening och spridning av miljögifter.
- Kolatomens egenskaper och kretslopp i naturen, i samhället och i människokroppen.
Systematiska undersökningar och granskning av information
- Observationer och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Formulering av undersökningsbara frågor, planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med bilder, tabeller, diagram och rapporter.