Fåglar - åk 2
Solen börjar värma och fåglarna får fart igen. Under dagen lyssnar och tittar vi efter fåglar. Olika fåglar ser olika ut, låter och bor olika. Vi funderar på varför?
Årskurs: 2
Period: april-maj
Tidsåtgång: 3,5 timmar
Program för dagen med Naturskolan
Upplägget varierar beroende på plats samt antal medföljande vuxna. Några av de fokusområden som kan dyka upp under dagen:
- Lyssna och titta efter fåglar
- Varför sjunger fåglarna?
- Fåglars bon och ägg
- Skapande i naturen
- Artkunskap
- Sagoläsning
Ur läroplanen
Undervisningen i de naturorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll
I årskurs 1–3
Året runt i naturen
- Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.
- Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.
Systematiska undersökningar
- Enkla fältstudier, observationer och experiment. Utförande och dokumentation av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg.
Undervisningen i idrott och hälsa ska behandla följande centrala innehåll
Friluftsliv och utevistelse
- Att orientera sig i närmiljön och enkla kartors uppbyggnad. Begrepp som beskriver läge, avstånd och riktning.
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörelser i natur- och utemiljö.
- Allemansrättens grunder.
Hälsa och levnadsvanor
- Samtal om upplevelser av olika aktiviteter.
- Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i närmiljön.
- Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.