Liv i vatten - åk 3
Vad kan vi hitta under vattenytan? Vattnets invånare är många och olika. Under dagen upptäcker eleverna livet under ytan. Vi tänker som forskare och pratar om hur djuren anpassat sig till ett liv i vatten.
Årskurs: 3
Period: höst och vår
Tidsåtgång: cirka 4 timmar
Program för dagen med Naturskolan
Upplägget varierar beroende på plats och antal medföljande vuxna.
Några av de fokusområden som kan dyka upp under dagen:
- Djurens anpassningar till vattenmiljö
- Håvning med insamling av olika djur
- Studier av djuren som samlats in
- Artkunskap
- Skapande i naturen
- Rörelselek
- Muntlig presentation
Ur läroplanen
årskurs 1–3
Biologi
Året runt i naturen
- Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.
- Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
Systematiska undersökningar
- Enkla fältstudier, observationer och experiment. Utförande och dokumentation av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg.
Idrott och hälsa
Rörelse
-
Lekar och andra enkla rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
Friluftsliv och utevistelse
- Allemansrättens grunder.
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörelser i natur- och utemiljö
Hälsa och levnadsvanor
-
Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.
Bild
Bildframställning
- Teckning, måleri, modellering och konstruktion.
- Fotografering och överföring av bilder med hjälp av digitala verktyg.
Tekniker, verktyg och material
- Olika element som bygger upp form, yta samt för- och bakgrund i en bild, till exempel linjer och färg.
- Några verktyg och material för teckning, måleri, modellering och konstruktioner samt för fotografering och annat digitalt arbete med bilder.