Våren - åk 1
Snön ligger kanske kvar, men de första blåsipporna tittar fram och de tidiga fåglarna börjar sjunga sina sånger. Under dagen studerar vi naturen tillsammans. Under aktiva och lekfulla former lär vi om förutsättningarna för träd och fåglar.
Årskurs: 1
Lämplig period: mars-april
Tidsåtgång: cirka 4 timmar
Program för dagen med Naturskolan
Upplägget varierar beroende på plats samt antal medföljande vuxna.
Några av de fokusområden som kan dyka upp under dagen:
- Leta efter vårtecken
- Titta på knoppar
- Leta efter småkryp
- Spana efter vårens första fåglar
- Använda luppar
- Sagoläsning
Ur läroplanen
Undervisningen i de naturorienterande ämnena ska behandla följande centrala innehåll
I årskurs 1–3
Året runt i naturen
- Årstidsväxlingar i naturen. Några djurs och växters livscykler och anpassningar till olika livsmiljöer och årstider.
- Djur, växter och svampar i närmiljön, hur de kan grupperas samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Enkla näringskedjor som beskriver samband mellan organismer i ekosystem.
Systematiska undersökningar
- Enkla fältstudier, observationer och experiment. Utförande och dokumentation av undersökningarna med ord, bilder och digitala verktyg.
Undervisningen i idrott och hälsa ska behandla följande centrala innehåll
I årskurs 1–3
Rörelse
- Lekar och andra enkla rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
Friluftsliv och utevistelse
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av vistelse, lekar och rörelser i natur- och utemiljö.
- Allemansrättens grunder.
Hälsa och levnadsvanor
- Samtal om upplevelser av olika aktiviteter.
- Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i närmiljön.
- Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.
Lästips
- Lär dig känna igen Trädens knoppar. Rapp, A. Naturpedagogen Förlag & Utbildning, 2005.
- Knoppisspelet + svarte knopp. Rapp, A. Naturpedagogen Förlag & Utbildning.