Fotosyntes och pollinering - åk 6
Fotosyntes - en kemisk process som är förutsättningen för allt liv, som förser oss med syre och som renar luften från koldioxid. Vad kan vara viktigare?
Årskurs 6
Period: vår
Tidsåtgång: cirka 4 timmar
Program för dagen med Naturskolan
Upplägget varierar beroende på plats samt antal medföljande vuxna.
Några av de fokusområden som kan dyka upp under dagen:
- Fotosyntes och förbränning
- Ätliga växter
- Matlagning på stormkök
- Ekosystemtjänster
- Muntliga diskussioner
- Samarbetsövning
Ur läroplanen
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll
I årskurs 4–6
Natur och miljö
- Vad liv är och hur livets utveckling kan förklaras med evolutionsteorin. Biologisk mångfald och organismers anpassningar till miljön.
- Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem. Fotosyntes och cellandning.
- Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Systematiska undersökningar och granskning av information
- Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.
Undervisningen i idrott och hälsa ska behandla följande centrala innehåll
I årskurs 4–6
Rörelse
- Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
Friluftsliv och utevistelse
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
- Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten och dess tillämpning i praktiken.
Hälsa och levnadsvanor
- Samtal om upplevelser av olika aktiviteter samt värdering av hur de påverkar den fysiska förmågan och hälsan.
- Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.
I årskurs 1–6
Mat och matlagning
- Matlagning för olika sammanhang.
- Enkla metoder för matlagning, däribland bakning. Att planera, organisera och utvärdera arbetet.
- Enkla instruktioner och recept. Hur de kan läsas och följas samt vanliga begrepp för matlagning.
- Samtal om upplevelser av smak, doft, konsistens och textur i samband med matlagning.
- Redskap och teknisk utrustning som kan användas vid matlagning och hur dessa används på ett funktionellt och säkert sätt.
- Hygien och livsmedelssäkerhet i samband med hantering, tillagning och förvaring av livsmedel.
Levnadsvanor
- Vikten av att äta varierat och balanserat för att må bra. Hur måltider kan fördelas över en dag.
- Måltidens betydelse för gemenskap. Olika mattraditioner.
- Resurshushållning av livsmedel och andra förbrukningsvaror i hemmet. Återvinning i hemmet och i närområdet och hur den fungerar.