GPS och samarbete - åk 6
Med GPS får eleverna bege sig ut i skogen. Temat kombinerar orientering med tekniska hjälpmedel och samarbetsövningar. Vi diskuterar hur vi kan samarbeta i världen mot en mer hållbar utveckling.
Årskurs 6
Period: höst
Tidsåtgång: cirka 4 timmar, efter lunch är vi inne
Program för dagen med Naturskolan
Dagens fokus är
- Att orientera med GPS-enheterna
- Samarbete och problemlösning
- Hållbar utveckling
Ur läroplanen
årskurs 4–6
Biologi
Natur och miljö
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Idrott och hälsa
Rörelse
- Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
Friluftsliv och utevistelse
- Att orientera sig i den närliggande natur- och utemiljön med hjälp av kartor, såväl med som utan stöd av digitala verktyg. Kartors uppbyggnad och symboler.
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
- Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten och dess tillämpning i praktiken.
Hälsa och levnadsvanor
- Undersökande av möjligheter till daglig rörelse i närmiljön.
- Säkerhet och hänsynstagande i samband med aktiviteter.
Geografi
Geografins metoder och verktyg
- Digitala och analoga kartor och deras uppbyggnad med gradnät, färger, symboler och skala. Topografiska och tematiska kartor.