Linberedning - åk 4
Lin till nytta och glädje! Temat linberedning ger ett historiskt perspektiv på textilproduktion där eleverna får vara med och prova på tillverkning av lin med gamla redskap. Det ger också ett perspektiv till dagens konsumtionsfrågor. Det är lätt att koppla ihop temat med hållbarhet och vårt sätt att använda jordens resurser.
Årskurs: 4
Period: höst
Tidsåtgång: cirka 4 timmar
Program för dagen med Naturskolan
Upplägget varierar beroende på plats samt antal medföljande vuxna.
Några av de fokusområden som kan dyka upp under dagen:
- Olika material vi använder till kläder
- Konsumtion och hållbarhet
- Linberedning med gamla verktyg och metoder
- Hantverk och pyssel med lin i olika former
Ur läroplanen
I årskurs 4–6
Slöjdens material, verktyg och hantverkstekniker
- Metall, textil, trä och andra material. Materialens egenskaper, användningsområden och kombinationsmöjligheter med varandra.
- Verktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
- Enkla former av hantverkstekniker och begrepp som används i samband med dessa.
Slöjdens arbetsprocesser
- Slöjdarbetets olika delar: idéutveckling, överväganden, framställning och reflektion över arbetsprocessen. Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
- Undersökande av olika materials egenskaper och användbarhet i det egna slöjdarbetet.
Slöjdens uttryck och betydelse för hållbar utveckling
- Hantverk och slöjdtraditioner från olika kulturer som inspirationskällor för det egna skapandet.
- Slöjdmaterials ursprung, framställning och miljöpåverkan, till exempel tenn, bomullstyg, teak och läder.
- Resurshushållning genom återbruk av material.
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll
I årskurs 4–6
Natur och miljö
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.