Till navigation Till innehåll (s)
trädstam

Skogens ekologi - åk 5

En dag då vi utforskar ekologiska samband. Vad händer egentligen i skogen? Vad kan vi hitta, vem har rätt till skogen och hur anpassar sig livet till årstiden? Om hösten utforskar vi svamparnas roll i ekosystemet.

Årskurs: 5
Period: höst, vinter
Tidsåtgång: cirka 4 timmar

 

Program för dagen med Naturskolan

Upplägget varierar beroende på plats och årstid samt antal medföljande vuxna. 

Några av de fokusområden som kan dyka upp under dagen:

  • Fältstudie.
  • Samband i naturen, ekologi.
  • Spår av liv.
  • Anpassningar.
  • Svamparnas roll.
  • Diskussionsövning. 
  • Rörelselek.
  • Mindfullnessövning.

Ur läroplanen

Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll

I årskurs 4–6

Natur och miljö

  • Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars sam­spel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem. Fotosyntes och cellandning.
  • Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett syste­ma­tiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
  • Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till natur­bruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.

Systematiska undersökningar och granskning av information

  • Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Plane­ring, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.

Undervisningen i idrott och hälsa ska behandla följande centrala innehåll

I årskurs 4–6

Rörelse

  • Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.

Friluftsliv och utevistelse

  • Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, le­kar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
  • Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten och dess tillämp­ning i praktiken.