Skogens ekologi - åk 5
En dag då vi utforskar ekologiska samband. Vad händer egentligen i skogen? Vad kan vi hitta, vem har rätt till skogen och hur anpassar sig livet till årstiden? Om hösten utforskar vi svamparnas roll i ekosystemet.
Årskurs: 5
Period: höst, vinter
Tidsåtgång: cirka 4 timmar
Program för dagen med Naturskolan
Upplägget varierar beroende på plats och årstid samt antal medföljande vuxna.
Några av de fokusområden som kan dyka upp under dagen:
- Fältstudie.
- Samband i naturen, ekologi.
- Spår av liv.
- Anpassningar.
- Svamparnas roll.
- Diskussionsövning.
- Rörelselek.
- Mindfullnessövning.
Ur läroplanen
Undervisningen i biologi ska behandla följande centrala innehåll
I årskurs 4–6
Natur och miljö
- Näringskedjor och kretslopp i närmiljön. Djurs, växters och svampars samspel med varandra och hur några miljöfaktorer påverkar dem. Fotosyntes och cellandning.
- Hur djur, växter och svampar kan identifieras och grupperas på ett systematiskt sätt, samt namn på några vanligt förekommande arter.
- Människans beroende av och påverkan på naturen med koppling till naturbruk, hållbar utveckling och ekosystemtjänster. Naturen som resurs och vårt ansvar när vi nyttjar den.
Systematiska undersökningar och granskning av information
- Fältstudier och experiment med såväl analoga som digitala verktyg. Planering, utförande, värdering av resultat samt dokumentation med ord, bilder och tabeller.
Undervisningen i idrott och hälsa ska behandla följande centrala innehåll
I årskurs 4–6
Rörelse
- Lekar, spel, idrotter och andra rörelseaktiviteter, inomhus och utomhus.
Friluftsliv och utevistelse
- Utforskande av möjligheter till och genomförande av friluftsaktiviteter, lekar och rörelser i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider.
- Rättigheter och skyldigheter i naturen enligt allemansrätten och dess tillämpning i praktiken.