Samarbete med barn och föräldrar
Här hittar du information som kan hjälpa dig när du ska samarbeta med föräldrar. Informationen här är framförallt till personal inom förskola, skola och pedagogisk omsorg men kan vara till stöd även för andra professionella som möter familjer.
Det svåra samtalet
Med ”det svåra samtalet” menas i det här sammanhanget samtal med barn och föräldrar, dels kring sådant som inte fungerar så bra för barnet men också när barnet har egna svårigheter. Det svåra med den här typen av samtal är att de ofta handlar om oönskade budskap – budskap som kan väcka smärta, sorg, aggressivitet och oförståelse. För att ett sådant samtal ska bli bra krävs noggranna förberedelser.
Du som arbetar inom förskola eller skola bör i första hand vända dig till din rektor inför ett svårt samtal. Beroende på samtalets karaktär kan du t.ex. rådfråga specialpedagogerna inom utbildningskontoret, Sollentuna föräldrastöd på socialkontoret eller andra som har kunskap i frågan.
Mappning
Mappning är ett dokument som kan användas både i samtal med föräldrar och vid diskussioner i arbetslaget kring barn i verksamheten som utmanar eller oroar. Dokumentet används för att sortera vad som fungerar, vad som utmanar och vad som behöver hända. Mappningsdokumentet är inspirerat av det dokument som används inom förhållningssättet Signs of safety som används inom socialtjänsten i många kommuner i landet.
Hjälp att förbereda samtalet
Innan mötet
Det är alltid viktigt att vara väl förberedd för att mötet ska gå så bra som möjligt. Ta reda på alla fakta i ärendet:
- Finns det fler som är involverade runt barnet och i så fall vilka?
- Har det gjorts något för att hjälpa barnet tidigare och i så fall vad?
- Har det gjorts någon utredning som det går att ta del av?
- Vad är målet med mötet? Gör gärna en punktlista
- Fundera över om du ska genomföra mötet ensam eller ha någon med
- Välj en mötesplats, beroende på ärendets karaktär och bedöm om man behöver sitta ostört, i närheten av en kollega, i skolan eller på annat ställe.
- Innan mötet avslutas; boka en ny tid för uppföljning
Mötet
- Presentera er för varandra och etablera en kontakt
- Informera om din roll, syftet med mötet, och hur länge det ska vara
- Stäm av att de berörda parterna har uppfattat den information du ville förmedla
- Innan man skiljs åt bör den som håller i mötet gå igenom vad man kommit överens om och hur man ska gå vidare. Det är viktigt att dokumentera överenskommelser som görs och det kan också vara bra att båda parter undertecknar dessa (kopiera så att båda har varsitt dokument).
- Om det blir en upprörd stämning, bedöm om mötet behöver avbrytas och återkom om ny mötestid senare tillfälle.
Efter mötet
- Den som hållit i mötet utvärderar sin egen insats och ger feedback till de som var med
- Om mötet gick bra, vad berodde det på?
- Om mötet inte gick bra, vad var orsaken till det?
- Vad kan göras annorlunda vid nästa möte?
Om problemet förvärras – vilka ska involveras?
Om problemen för barnet förvärras trots mötet kan du rådfråga eller ta hjälp av andra enheter och verksamheter.
Du kan också använda dokumentet vägledning för pedagoger.
Bris samtalsguide
För att ge verktyg till vuxna som möter de yngsta barnen i sitt yrke har Bris tagit fram en samtalsguide som heter "Goda samtal om svåra ämnen - en guide i mötet med föräldrar till de yngsta barnen".
Jag vill läsa mer information om samtalsguiden på Bris webbsida