Kommungemensam särskild undervisningsgrupp
På Silverdalsskolan finns även särskilda undervisningsgrupper för elever som har extra stort behov av särskilt stöd. Vi är en så kallad kommungemensam särskild undervisningsgrupp som tar emot elever från de kommunala skolorna i Sollentuna.
Eleverna ska i första hand gå kvar i sin ordinarie grundskola och få det särskilda stödet tillgodosett. I vissa fall kan det vara nödvändigt med en placering hos oss. Till exempel om den ordinarie skolan inte kan tillgodose elevens specifika behov av särskilt stöd.
När en elev placeras hos oss behåller eleven sin placering på den ordinarie skolan, även kallad hemskola.
Det är rektor på elevens hemskola som bedömer om en placering är aktuellt. Beslutet baserat på en noggrann utvärdering av elevens behov inom ramen för åtgärdsprogrammet. Det är viktigt att notera att du som vårdnadshavare inte själv kan ansöka om en plats till den kommungemensamma särskilda gruppen. Placeringen utvärderas inför varje nytt läsår.
Rektorn på hemskolan har fortsatt det övergripande ansvaret för att kontinuerligt följa upp och säkerställa elevens skolsituation. Det gäller under hela tiden eleven är placerad hos oss.
På Silverdalsskolan arbetar vi för att ge elever med särskilda behov samma rätt till utbildning som alla andra. Vi strävar efter att ge eleverna de bästa möjliga förutsättningarna för att lyckas i skolan.
Vi håller till på ett eget våningsplan högst upp i Silverdalsskolan. Undervisningen sker oftast i åldersblandade grupper. Här har eleverna stöd av vuxna under hela skoldagen, både i klassrummet, under raster och övergångar. Varje grupp har en mentor och en resurspedagog.
Vi har nära kontakt med elever och dig som vårdnadshavare och samarbetar vid behov med externa aktörer för att stötta varje individ på bästa sätt. Genom regelbundna samtal och utvärderingar stödjer vi varje enskild elev.
Alla elever ska få möjligheten att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. De ska även få möjlighet att utveckla strategier för att hantera de utmaningar som uppkommer i vardagligt samspel, både i skolan och i de krav skolarbetet ställer.
Många av de som kommer till oss har haft svårt att komma till sin rätt i en stor grupp i sin hemskola.
Vi arbetar mycket med att utveckla de förmågor som kommer att behövas senare, i gymnasieskolan och i arbetslivet. Samtliga elever läser enligt grundskolans läroplan.
Har du frågor?
-
Anna-Lena BresellRektor