Till navigation Till innehåll (s)

Synpunkter och klagomål på hälso- och sjukvården

Det ska vara säkert att få hälso- och sjukvård i kommunens verksamheter. Det finns flera funktioner och instanser som syftar till att stärka skyddet för patienter. I första hand ska du alltid försöka vända dig direkt till berörd vårdgivare när du har synpunkter på utförd vård och behandling.

Anmälan direkt till kommunen

Via kommunens e-tjänst kan du enkelt lämna din synpunkt på ett enkelt och säkert sätt, du kan självklart välja att vara anonym. Vill du hellre prata direkt med någon kan du även inkomma med dina synpunkter via kommunens kontaktcenter på 08-579 210 00.

Felanmälan eller synpunkt (sollentuna.se)

Patientnämnden

Patientnämnden är en oborende politisk insats i regional regi som utreder synpunkter och klagomål från dig som patient eller närstående när du upplever att du inte får gehör från berörd vårdgivare. 

Lämna synpunkter och klagomål på vården - Region Stockholm

Berätta för IVO - för dig som privatperson/närstående

Innan du vänder dit till Inspektionen för vård och omsorg - IVO, ska du först ha vänt dig med din synpunkt/klagomål till aktuell vårdgivare och/eller Patientnämnden. 

Berätta för IVO | IVO.se

Lex Maria - för dig som vårdgivare

Anmälan enligt lex Maria sker till IVO i samverkan mellan berörd vårdgivare och MAS på delegation från vård- och omsorgsnämnden i följande fall: 

  • Händelser som har medfört eller hade kunnat medföra en allvarlig vårdskada (lex Maria) (HSLF-FS 2017:41) 
  • Om det finns skälig anledning att befara att en person, som har legitimation för ett yrke inom hälso- och sjukvården och som är verksam eller har varit verksam hos vårdgivaren, kan utgöra en fara för patientsäkerheten (3 kap. 7 § PSL) 

Med vårdskada avses enligt 1 kap. 5 § patientsäkerhetslagen (2010:659) lidande, kroppslig eller psykisk skada eller sjukdom samt dödsfall som hade kunnat undvikas om adekvata åtgärder hade vidtagits vid patientens kontakt med hälso- och sjukvården.

Med allvarlig vårdskada avses enligt samma bestämmelse vårdskada
som

  1. är bestående och inte ringa, eller
  2. har lett till att patienten fått ett väsentligt ökat vårdbehov eller avlidit.

Nedan finns en mall för utredning av allvarlig vårdskada/risk för allvarlig vårdskada. 

Patientnämnden

Patientnämnden är en oborende politisk insats i regional regi som utreder sypunkter och klagomål från dig som patient eller närstående. Kontaktuppgifter och mer information om hur du lämnar synpunkt/klagomål hittar du på följande sida:

Lämna synpunkter och klagomål på vården - Region Stockholm

Patientförsäkring

Om du som patient har drabbats av en skada i samband med den hälso- och sjukvård du fått i kommunal verksamhet kan du ha rätt till ersättning. Anmälan görs direkt till det försäkringsbolag som Sollentuna kommun är försäkrat i.

Patient - Stockholmsregionens Försäkring AB (srfab.net)