Till navigation Till innehåll (s)

Arbetsgivarens ansvar gällande vaccinering av personal

Frågan om huruvida man ska erbjuda sin personal vaccin eller inte regleras bland annat av patientsäkerhetslagen, smittskyddslagen samt arbetsmiljöverkets föreskrifter.

Arbetsgivaren ska enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter (AFS 2018:4) om smittrisker göra en riskbedömning för sin personal. Man utgår från arbetstagarnas arbetsuppgifter och vilken kontakt de har med boende/brukare/patient.

Utifrån riskbedömningen görs en åtgärdsplan där vaccination kan vara en del, men även basal hygien, städrutiner och förhållningssätt kan inkluderas. Som arbetsgivare kan man inte tvinga sin personal att vaccinera sig, men om riskbedömningen visar en risk för att exponeras för smitta så bör man erbjuda det.

Folkhälsomyndigheten har en skrift som heter ”Vägledning för vaccination av personal inom vård- och omsorg”, den släpptes 13/8 2020.

Ta del av vägledningen

 

 

Till nyhetsarkivet