Ny rutin för hantering av synpunkter och klagomål
För vård- och omsorgskontoret är det viktigt med en god, säker och systematisk avvikelsehantering.
Synpunkter och klagomål som kommer från brukare och kunder ger oss möjlighet att förebygga att missförhållanden uppstår samt att utveckla och förbättra verksamheten. Det bidrar till en trygg och säker vård och omsorg av hög kvalitet för våra kunder och brukare.
Vård- och omsorgskontoret i Sollentuna kommun prioriterar detta arbete och som ett led i det har vi utvecklat nya mallar för att underlätta för både er och oss.
Så här ska synpunkter och klagomål hanteras
När en synpunkt eller klagomål som gäller en kund som har er som utförare kommer in till vård- och omsorgskontoret händer följande:
Inkommen synpunkt eller klagomål tilldelas ett ärendenummer och skickas till er tillsammans med en blankett. Vi vill att ni redogör för
- hur ni har hanterat klagomålet eller synpunkten,
- vilka åtgärder ni har vidtagit eller planerar att vidta,
- hur kontakten med den enskilde har sett ut,
- om ni har eller kommer inleda utredning enligt lex Sarah och/eller lex Maria.
All kommunikation med vård- och omsorgskontoret ska gå via von@sollentuna.se. Det tilldelade ärendenumret ska alltid uppges i kontakt gällande ärendet.