Betala fakturor från Sollentuna kommun
Du kan få fakturor från Sollentuna kommun på fyra olika sätt. Vi ser helst att du betalar dina fakturor digitalt. Du får pappersfaktura om du inte gör något annat val.
Denna information gäller endast Sollentuna kommun, inte de kommunala fastighetsbolagen, vård- och omsorgsbolaget (SOLOM) eller energibolaget (SEOM).
Du kan välja mellan fyra olika sätt att betala fakturor. Vi hoppas att du väljer digital faktura då det är mer miljövänligt.
- E-faktura - anmäl själv i din internetbank, förutsatt att du har tjänsten internetbank på din bank. Hur du går tillväga där framgår i din banks instruktion.
- PDF-faktura som skickas till din KIVRA-brevlåda, som du själv måste registrera om du inte redan har en sådan registrerad. Detta gör du via KIVRA:s webbsida, där du skapar ditt konto eller genom att ladda ner KIVRA:s app till din mobil.
- E-faktura till företag, kontakta InExchange via 0500-44 63 60 eller info@inexchange.se för vidare information.
- Pappersfakturan skickas ändå ut till dig som information fast med ett makulerat inbetalningskort som du inte använder.
Betala med autogiro
Autogiro finns som en smidig lösning för digitala fakturor. Det innebär att du inte behöver göra något utan fakturorna betalas automatiskt på fakturans förfallodag förutsatt att du har pengar på ditt konto. Vill du anmäla autogiro så gör du det via din internetbank. Välj bankgiro 285-1780 för betalningar till kommunen. Du kan också kontakta kommunens faktureringsenhet för att beställa en blankett för autogiromedgivande.
- E-post redovisning@sollentuna.se
- Telefon 08-579 210 00.
Vad händer om du inte betalar fakturan i tid?
Om du inte betalar fakturan i tid så skickar kommunen en påminnelse åtta dagar efter fakturans förfallodag. Påminnelsen skickas alltid som pappersfaktura.
Om du anser att något är fel med den faktura du fått måste du kontakta kommunen så snart som möjligt.
Om du fått en påminnelse men inte betalat fakturan efter det så skickas fakturan vidare till Sergel Kredittjänster AB. Det sker åtta dagar efter betalningspåminnelsens datum. Sergel Kredittjänster AB är kommunens samarbetspartner då det gäller hantering av obetalda fakturor. Sergel Kredittjänster AB lägger alltid på avgifter för inkassokostnad samt dröjsmålsränta enligt gällande lag, vilket framgår av fakturan.
Har du fått krav från Sergel Kredittjänster AB, så framgår det av inkassokravet hur du kontaktar dem då de hanterar ditt ärende.
Kontakt
Har du ytterligare funderingar kring detta med fakturor och betalningar så hör av dig till kommunens faktureringsenhet
- E-post redovisning@sollentuna.se
- Telefon 08-579 210 00.