Att adresser är aktuella och korrekta är viktigt för flera av samhällets verksamheter, till exempel måste utryckningsfordon kunna hitta rätt. Adresserna utformas därför på ett logiskt och tydligt sätt.
I Sverige är det kommunerna själva som bestämmer adresser/gatunamn. Det står i lagen för lägenhetsregister (2006:378). Sollentuna kommun beslutar alltså om adresser i Sollentuna. Kommunen överför adressuppgifterna till ett register hos Lantmäteriet, som i sin tur sprider adresserna vidare i samhället.
Sollentuna kommun sätter adresser enligt svensk standard och enligt de riktlinjer som Lantmäteriet har tagit fram. Vid adressättning i tätorterna används gatunamn med nummer och vid behov en bokstav, på landsbygden används normalt by- och eventuellt gårdsnamn kombinerat med nummer och eventuell bokstav.
Nummer anges i stigande ordning för fastigheterna längs en gata. Infarten till respektive fastighet och fastighetens placering är avgörande vid bestämning av nummer. Numrering görs med jämna nummer på ena sidan och udda nummer på andra sidan gatan. Vid avstyckning av fastigheter, behålls numret med efterföljande bokstav som tillägg, om det inte är möjligt att tilldela den nya fastigheten ett annat nummer.
Om det finns två eller flera bostadshus på samma fastighet får alla hus egna adresser. Om samma bostadshus har två eller flera lägenheter med separata huvudentréer får varje sådan entré en egen belägenhetsadress.
Exempel på belägenhetsadresser:
Stationsgatan 47 (gatunamn + nummer)
Bondevägen 15A (gatunamn + nummer + bokstav)
Valby 107 (bynamn + nummer)
Stensta Ekeberg 101 (bynamn + gårdsnamn + nummer)
Lägenhetsregister
Den som äger flerbostadshus eller småhus ska rapportera nytillkomna, förändrade och borttagna bostadslägenheter till ett register. Fastighetsägare rapporterar förändringar till Sollentuna kommun. Utgångspunkten är att rapporteringen i huvudsak görs i samband med hantering av bygglov.
Lägenhetsregistrets syfte är att skapa hushålls- och bostadsstatistik som ska användas i samhällsplanering och forskning. När registret är upprättat i hela Sverige kommer folkbokföring att ske på lägenhet, i stället för som nu på fastighet.
Svar. Adressättningen kostar ingenting för medborgarna i kommunen. Fastighetsägaren får gärna meddela vilken adress de önskar, men kommunen sätter adresser utifrån en numerisk ordning i området. Det går inte garantera att stamfastigheten får adressen med bokstaven A. Sådana situationer är vanliga: styckningslotten har infart från vägen och ligger bakom stamfastigheten:
Enligt reglerna måste kommunen sätta 22A på styckningslotten på grund av att infarten till den nya fastigheten ligger strax efter adressen 20. Stamfastigheten får adressen 22B.
Svar. Alla hörnfastigheter det vill säga fastigheter som befinner sig mellan två vägar har två adresser, en adress är gällande och en adress är reserverad. Den gällande adressen tillhör alltid vägen man har infart ifrån. Vid behov kan man ordna infart från den andra vägen och då måste man ändra adressen, men först måste man undersöka om det är möjligt att ändra infarten. Det kan finnas infartsförbud enligt detaljplanen. Det går inte ha en infart från en väg och adress på en annan väg.
Svar. Byggföretag är skyldiga att skicka en ifylld blankett med information om nya lägenheter till kommunen, därefter registrerar kommunen de nya lägenheterna hos Lantmäteriet och Skatteverket. Du kan kontakta byggföretaget eller kommunen, adress@sollentuna.se
Svar. Du får gärna kontakta kommunen, adress@sollentuna.se, vi meddelar dig vilket nummer din lägenhet har hos Lantmäteriet. Det kan hända också att din lägenhet inte har Lantmäteriets fyrsiffriga nummer. Alla lägenheter med egna ingångar och egna unika adresser saknar fyrsiffriga nummer, numret behövs bara om det finns flera lägenheter på en och samma adress.
Svar. Som undantag kan kommunen sätta egna namn på byggnader med höga historiska- och kulturella värden, på byggnader som har betydelse för hela regionen, då registreras de här namnen offentligt. Kommunen sätter inte namn på vanliga byggnader som ersättning för vanliga adresser. Det är mycket viktigt för samhället att alla adresser följer samma mönster, så att alla samhällsviktiga funktioner som Posten, Blåljus och så vidare fungerar. Men inget förhindrar dig att göra en fin skylt men husets namn och placera den på byggnaden.
Svar. Kommunen registrerar adresser hos Lantmäteriet, som i sin tur förmedlar adresser till Skatteverk, posten, färdtjänst och andra samhällsfunktioner. Karttjänsterna som Google mapp, Eniro och så vidare hämtar adressinformationen från Lantmäteriet via återförsäljare, så varken kommunen eller Lantmäteriet har insyn i hur ofta dessa återförsäljare uppdaterar sina system. Om din adress saknas hos Google mapp betyder det att deras system inte har uppdaterats ännu. Du kan kontakta Google mapp genom att klicka på rubriken ”föreslå en redigering”.
Svar. Enligt regler räknas byggnader med två separata ingångar, två separata lägenheter och postlådor som ett flerbostadshus, det betyder att ni måste ansöka om en extra adress.
Svar. Ni får gärna skicka en förfråga till kommunen adress@sollentuna.se, då kan vi ändra i byggnadsändamål. Ni behöver också att skicka en ifylld blankett med information om de nya lägenheterna.